Sorra újulnak meg a bevásárlóközpontok országszerte

Az 1990-es évek végétől a nagyjából 2010-ig tartó időszakban Magyarországon számos bevásárlóközpont – a jelenlegi állomány mintegy 90%-a – épült, amelyek sorra érik el azt a kort, amikor felújításra szorulnak. A rekonstrukció szükségességét több tényező is indokolja. Ennyi idő alatt az épületgépészeti rendszerek elöregednek, jelentősen változnak a vásárlói igények, a piaci trendek, de az utóbbi években nagy mértékben szigorodott a szabályozási környezet is – például az energiahatékonysági követelmények tekintetében.

Az épületgépészeti rendszerek elöregedése és meghibásodása komoly kihívást jelenthet az üzemeltetésben. A működési- és energiahatékonyság növelése érdekében nagyjából 10-15 évente szükség van az elavult berendezések korszerűsítésére vagy cseréjére, ami hosszú távon jelentős – akár 20-50 százalékos – költségmegtakarítást eredményezhet.

A biztonságos és gazdaságos működésen túlmenően a fenntarthatósági célok elérése is indukálja, hogy egyre több bevásárlóközpont tulajdonosa és üzemeltetője dönt a rendszerek modernizációja mellett. A kibocsátáscsökkentést célzó beruházások – például a LED világítás, a hővisszanyerő rendszerek telepítése vagy a vízmegtakarítási technológiák bevezetése – nemcsak a környezetet kímélik, hanem hosszú távon az üzemeltetési költségek csökkentésében is szerepet játszanak.

A látogatók számára kevésbé érzékelhető műszaki megújulás mellett a házak nagy figyelmet fordítanak arra is, az épületek külső és belső terei is átalakuljanak és megszépüljenek, összhangban a változó funkciókkal és vásárlói igényekkel. A belsőépítészeti rekonstrukcióknál mindenhol nagy hangsúlyt kap a természetközeliség – a megújuló forrásból származó anyaghasználat, a természetes fény és a sok növény -,  a kényelem és a funkcionalitás ötvözése, valamint a látványos térdekorációk használata.

Az elmúlt években jelentős felújításon esett át többek között az Allee bevásárlóközpont, a Campona vagy a korábban EuroCenter néven működő GoBuda. Az Indotek Group is sorra újítja fel a kezelésébe tartozó budapesti és vidéki házait, ez év végétől például a Miskolc Pláza várja majd megújult külsővel a látogatóit, melyről a borsod24-hu-nak nyilatkoztak. Tavaly került átadásra a Westend új ételudvara is, amely több építészeti elismerést, például a párizsi Design Awards díját nyerte el.
Magyarországon a bevásárlóközpontok és hipermarketek kb. 30-40%-a esett át jelentős felújításon az elmúlt években.

 




Tetszett a cikk? Ossza meg másokkal is!
Facebook
LinkedIn
Skype
WhatsApp

További hírek

Cikkek

Megjelent az MBSZ Évkönyv 2024

Megjelent a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének legfrissebb éves kiadványa, melynek kapcsán Balatoni Judittal, a szövetség főtitkárával beszélgettünk. Milyen céllal készítitek az

Részletek »
Cikkek

Bemutatkozik a marketing munkacsoport

Szövetségünk a hatékony információáramlás és tudásmegosztás megvalósítása érdekében szakterületenként munkacsoportokat működtet. Most induló cikksorozatunkban ezeket a csoportokat szeretnénk bemutatni nektek

Részletek »