Továbbra is óvatosan költenek az európai fogyasztók a nem élelmiszer jellegű termékekre – derül ki a McKinsey 2024 év végén közzétett kiskereskedelmi kutatásából, melyben hat ország összesen 15.000 fogyasztóját kérdezték meg vásárlási szokásaikról. Az elemzés többek között a vásárlók preferenciáit és viselkedését is vizsgálta, mely alapján öt fő jellemzőt határoztak meg.
- Óvatos optimizmus a költekezésben
A fogyasztói optimizmus visszatérőben van, de az európai háztartások továbbra is óvatosak a jövőbeli kiadásokkal kapcsolatban. Várhatóan rövid távon csökkentik az elektronikára, a sportcikkekre, a barkácstermékekre vagy például a bútorokra fordított kiadásaikat, miközben az utazásokat előnyben részesítik. Előre tekintve, minden ötödik fogyasztó tervezi növelni nem-élelmiszer kiadásait. - Tudatos lemondás a szabadon választható kategóriákban
A fogyasztók nagyobb valószínűséggel keresnek olcsóbb alternatívákat a szabadon választható termékek esetében, mint az élelmiszer jellegű termékek esetében. Bár a fogyasztók több mint 60%-a aktívan keresi az árleszállítási lehetőségeket, mindezt jól átgondoltan teszik. Alacsonyabb árat kínáló kiskereskedőket és diszkontláncokat választanak, különösen sportcikkek, szabadidős termékek és bútorok esetében. Néha késleltetik vásárlásaikat, vagy csökkentik a kosár méretét. A fogyasztók preferenciái között azonban nem csupán az olcsóbb lehetőségek szerepelnek. Minden harmadik vásárló számára az ár-érték arány a legfontosabb, amely magában foglalja a jelentős akciókat, a széles termékválasztékot, a megbízhatóságot és az élvezetes vásárlási élményt is. - Gyenge lojalitás a kiskereskedők iránt
A McKinsey felmérése szerint a fogyasztók nem tanúsítanak erős lojalitást a nem-élelmiszer-kiskereskedők iránt, hajlamosak inkább széles körű kiskereskedői és csatornaválasztékot felfedezni. Minden negyedévben a fogyasztók nagyjából 20%-a vált kiskereskedőt vagy márkát vásárlásai során. Továbbá a válaszadók 80%-a számolt be arról, hogy legutóbbi vásárlása során háromnál több kiskereskedőt fontolgatott, és az elmúlt évben kategóriánként két-három különböző cégtől vásárolt. - Fenntarthatósági tudatosság
Az európai fogyasztók továbbra is gondolnak az éghajlatváltozásra és a fenntarthatóságra. A válaszadók 30%-a a fenntarthatóságot említette második legnagyobb aggodalmaként, közvetlenül az árak emelkedése és az infláció után. A fenntarthatóság elvárás is: minden szegmensben a fogyasztók több mint egyharmada figyel a környezettudatosságra nem-élelmiszer-termékek vásárlásakor. Ez a fenntarthatósági tudatosság azonban még nem befolyásolta jelentősen a vásárlási döntéseket. Amikor arról kérdezték őket, mennyire fontos a széles körű fenntartható termékkínálat a kiskereskedőknél, a fogyasztók ezt a szempontot átlagosan csak 32. helyre sorolták a 40 közül. - A kényelem dominanciája
A fogyasztók több mint egyharmada a kényelmet tartja a legfontosabb szempontnak online és bolti vásárlásai során. Ugyanakkor az európai fogyasztók több mint egynegyede továbbra is előnyben részesíti a fizikai boltokat, mivel ott lehetőségük van a termék személyes megtekintésére, kipróbálására, igénybe vehetik a személyzet tanácsadását, és döntésüket, időtöltésüket az üzlet által kínált élményfaktor is segíti.