Budapest városképe az elmúlt évtizedek során markáns átalakuláson ment keresztül, amelyben kiemelt szerepet játszottak a nagyobb bevásárlóközpontok is. Ezek a létesítmények nem csupán a kereskedelmi szokásokat formálták át, hanem jelentős hatást gyakoroltak az adott kerületek fejlődésére, a közösségi terek létrejöttére, a közlekedési hálózatokra és a városi szövet alakulására.
De vajon mi volt régen azokon a területeken, ahol kedvenc bevásárlóközpontjaink épültek? Nézzük, mik adták át a helyüket a főváros legnagyobb plázáinak.
Allee bevásárlóközpont
A XIX-XX. század fordulóján még a budai közvágóhíd, majd bérházak, illetve a BEAC sporttelepe állt a helyén. A területen 1976. április 3-án nyitotta meg kapuit a Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház, amely a hiánygazdaság idején üde színfolt volt a kiskereskedelemben.
Duna Plaza
Angyalföld a 20. században gyakorlatilag vidék volt, később alakult ipari zónává. A Duna közelsége miatt nem meglepő, hogy a pláza helyén régebben a Ganz Hajógyár működött, amit 1994-ben bezártak és egyik csarnoka helyén nyitott meg két évvel később a bevásárlóközpontot.
Mammut
Az 1998-ban, illetve 2001-ben átadott épületek egy távolsági buszoknak fenntartott parkoló helyére kerültek, de néhány évtizeddel korábban előbb még a híres Katonai Fogház, azt megelőzően pedig a Királyi honvédségi hadbíróság, illetve egy laktanya működött itt.
MOM Park
A budai bevásárlóközpont és irodakomplexum a névadó Magyar Optikai Művek helyére épült. Fénykorában a gyár közel 8 ezer embert foglalkoztatott és készült ott többek között szemüveglencse és mérleg is. A II. világháborúban épületeinek nagy része megsemmisült, a többit végül 1995-ben bontották le. A gyárkomplexum előtt a területen a korabeli térképek szerint elmegyógyintézet állt.
Westend
A Nyugati pályaudvar mellett található buszpályaudvaron kapott helyett annak idején a Westend-ház, melyet elegáns szállónak építettek az 1920-as években, a környék azonban az egyik legzüllöttebb városrésszé vált, zsebesek és örömlányok lepték el. A 30-as évektől az épületet garniszállóként leginkább légyottokra használták, végül 1978-ban felrobbantották. Ezt követően MÁV-raktárak, javítóüzemek, illetve más, elhanyagolt vasúti épületeket vették át a helyét. Később itt működött a Western udvar, ahol piac jellegű kis butikok, és talponálló étkezdék kínálatából válogathattak az arra járók.
(fotók: Fortepan, internet)