A kiskereskedelmi belsőépítészeti trendek folyamatosan változnak, az üzletek és bevásárlóközpontok térkialakítását a technológiai fejlődés, a változó fogyasztói magatartás és az újonnan megjelenő design filozófiák is befolyásolják. Mindez jól tükröződik a hazai piacon is, hiszen ahogy már korábban beszámoltunk róla, a magyar bevásárlóközpontok jelentős része megújulóban van.
A fenntarthatóság központi szerepet kap
Manapság a fenntartható design már nem csupán trend, hanem inkább követelmény. A retail piac számos szereplője felismeri ezt, és megpróbálja csökkenteni környezeti hatását hatékony világítással vagy fenntartható anyagok felhasználásával. Egyre több helyen bukkan fel alapanyagként az etikus forrásból származó fa, a zöld falak és élő növények használata és a természetes fény is előtérbe kerül amellett, hogy a környezetbarát és energiatakarékos üzemeltetésre is nagy hangsúlyt fektetnek.
Technológiával átszőtt design
A digitalizáció korában a technológia egyre nagyobb szerepet játszik a kiskereskedelmi élmény fokozásában, nem csak az online, de a valós térben történő vásárlások esetében is. Az interaktív képernyők, az intelligens tükrök és a mesterséges intelligencia által vezérelt digitális asszisztensek vagy robotok személyre szabott vásárlási élményt kínálnak, ami egy valóban interaktív és élményteli vásárlási környezetet teremt. Egy bolt vagy bevásárlóközpont kialakításánál ezeket az eszközöket is integrálni kell a belső terekbe, figyelembe véve a funkcionalitást és az egységes belsőépítészeti megvalósítást.
A technológiai fejlődés adta belsőépítészeti kihívásokat jól példázza az Amazon Go, az Amazon első érintkezés nélküli boltja, amely nem rendelkezik pénztárakkal. Ehelyett a vásárlók egyszerűen kisétálnak, és az Amazon-fiókjukon keresztül fizetnek a vásárolt termékekért. Ez a technológia forradalmasíthatja a kiskereskedelmi terek kialakítását. Mivel nincs szükség fizetési pontokra és sorban állási területekre, az üzletek több helyet nyernek a termékek és bemutatók számára.
Alkalmazkodó terek a közösségi kapcsolatok erősítésére
2024-ben növekvő trend a multifunkcionalitás és sokoldalúság. A moduláris berendezések és a többfunkciós területek lehetővé teszik a terek egyedi átalakítását. Egy kirakat például egyik pillanatban pop-up üzletként, a következőben pedig közösségi esemény helyszíneként szolgálhat.
A kiskereskedelmi terek vibráló központokká alakításával, ahol a közösségek összegyűlhetnek és alkalmasak akár változatos programok megrendezésére, tovább erősítjük a kapcsolatot a márka és a vásárlók között. Az összetartozás érzésének megteremtése és az interakció ösztönzése révén a bevásárlóközpontok és az üzletek területeiket olyanná alakíthatják, amely túlmutat a vásárlás tranzakciós aspektusán.
Minimalizmus
Bár a minimalizmus időtlen design esztétikának számít, 2024-ben különös figyelmet kap. A tágasabb, nagyvonalúbb terek és az egyszerű környezet ugyanis nagyban hozzájárul, hogy a kiskereskedelmi egységben eltöltött idő kellemes és stresszmentes legyen. Ahogy például az irodapiacon, a bevásárlóközpontokban is tendencia a letisztult, egyszerű és natúr vonalat képviselő színhasználat, melyet a hely karakterének kialakítása érdekében egy-egy izgalmas, sokszor színében, méretében vagy formavilágában kiugró térelem tesz egyedivé.
Kényelmes és praktikus terek
A kényelem kulcsfontosságú, amikor a folyamatosan növekvő digitális piacokkal versenyzünk. Annak érdekében, hogy a vásárlási élmény ugyanolyan vonzó és egyszerű legyen, mint az online vásárlás, fontos olyan tereket kialakítani, amelyek barátságosak és hívogatóak, hogy visszacsábítsák a vásárlókat az üzletekbe és bevásárlóközpontokba.
Gondosan kialakított pihenőzónák, kényelmes ülőhelyek vagy hangulatos lounge-ok, és az ott elérhető funkciók – például telefontöltők, rendelőpanelek – megkönnyítik a vásárlók életét, és arra ösztönzik őket, hogy tovább maradjanak.